ضرورت و هدف تحول مردمی
انّ الله لا یغیر ما بقوم حتّی یغیّروا ما بانفسهم
«درحقیقت خدا حال قومى را تغییرنمى‏دهد تا آنان حال خود را تغییردهند »
 (آیة 11 سورة مبارکة رعد)

بررسی و تأمل در وضعیت افرادی که برای نیازهای تعلیم و تربیتی خویش، به ساختار آموزش وپرورش وآموزش عالی بسندهکردهاند، ناکارآمدی ساختار تعلیم و تربیت رسمی موجود3را در تأمین نیازهای اولیۀ مخاطبین نشان می­دهد.
مهمتر اینکه مبانی وحیانی و سیرۀ عملی معصومین ، اصولی را از تعلیم و تربیت معرفی می­کند که با وجود خواست و تلاش مسئولین در جهت ایجاد تحول بنیادین، تاکنون این اصول  به طور مؤثر در نظر گرفته نشده است.
تحول اساسی در ساختار تعلیم و تربیت وظیفهای همگانی و ضروری است. همکاران حکمت‌سرا نیز بر اساس آیۀ فوق و با توجه به پیچیدگی نیازمندی‌های این طرح همچون نیروی انسانی و امکانات مادی و...، اجرای این طرح را در حد توان و به صورت نمونه و محدود آغاز نموده‌اند.
در هر صورت این طرح بر اساس اعتقاد به لزوم توجه به نقش مردم در تحول بنیادین4 پایه‌ریزی شده است.
مسلماً گسترش اجرایی طرح، در سطح کل کشور پس از بازخوردگیری و اصلاح و بومی سازی نمونک حکمت‌سرا 5 براساس فرهنگهای نقاط مختلفکشور، وظیفۀ همۀ مردم و مسئولین مربوط میباشد.
هدف حکمت‌سرا، ارائۀ نمونه‌ای عملی در جهت تحول بنیادین برای حدود چهل نفر حکمت‌جو (جایگزین دانشآموز و دانشجو) است.
حکمت‌سرا بر اساس«طرق الی الله بعدد نفوس الخلایق»، تعلیم و تربیت رسالت‌آفرین متناسب با هر فرد6را از اهداف خود قرار داده است.
حکمتسرا برای هر حکمتجو باید شرایطی ایجاد کند که وی کلیۀ علوم مختلف را در حد ضرورت و سودمندی بداند و نهایتاً در یک یا چند رشتۀ محدود براساس ذائقه، علاقه و نیاز جامعه، در مسیر هدف متعالی خویش قرار گیرد.

 بر اساس آیۀ 74 سورۀ مبارکۀ فرقان:
...رَبَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّیَّاتِنا قُرَّةَ أَعْیُنٍ وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقینَ إِماماً
«....پروردگارا به ما از همسران و فرزندانمان آن ده که مایه روشنىِ چشمان [ما] باشد و ما را پیشواى پرهیزگاران گردان»
حکمت­جوی مطلوب کسی است که توان مدیریت و هنجارسازی را پیداکرده و به حسب استعداد و سخت‌کوشی در کسب دانش، ارتباط با خود، جامعه و جهان طبیعت را خداوند پسندانه گرداند. به بیان دیگر هدف حکمت‌سرا تعریف ساختاری جهت دستیابی به مدیریت خویشتن و جامعه، به سوی امام متقین7شدن است.
چشم‌انداز این طرح در قالبسند راهبردی8حکمت‌سرا تنظیم گردیده است که در زیر به قسمتی از چشم‌انداز این سند اشاره میگردد:
حکمت‌سرا در افق سال 1403 هجری شمسی ارائه کنندۀ طرح جامع عملیاتی تجربه‌شده، به عنوان الگوی پویای تعلیم و تربیت بعد از سن بلوغ مطابق با اعتقادات شیعی و ملی است.
نظــــرات
نام
ایمیل
  (نمایش داده نخواهد شد)
متن نظر