ساحات علم ( چه بیاموزیم؟)
... فَبَشِّرْعِبَادِ  الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ  الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ  أُوْلَئکَ الَّذِینَ  هَدَئ  هُمُ اللَّهُ  وَ أُوْلَئکَ هُمْ أُوْلُواْ الْأَلْبَابِ
«...پس بشارت ده به آن بندگان من که: به سخن گوش فرا مى‏دهند و بهترین آن را پیروى مى‏کنند اینانندکه خداوند هدایتشان فرموده و اینان همان خردمندان هستند.»
(آیات 17 و 18 سورة  مبارکة  زمر)
محور آموزش در حکمتسرا کتابِ ثابت نمیباشد و در کتب درسی خلاصه نمیشود.
مجموعه مطالبی که لازم است هر نوجوان از سن بلوغ تا سن استقلال و آمادگی برای ازدواج فرابگیرد بسیارگسترده ومتنوع است. آنچه یک نوجوان و جوان باید بداند و در آن توانمندی یابد را میتوان با معیارهای گوناگون دسته‌بندی کرد. در حکمت‌سرا هر یک از این دسته‌ها «ساحت» نامیده میشود.
در حقیقت ساحت که در لغت به «میدانگاه» قابل ترجمه است اطلس و نمایه‌ای از یک عرصۀ علمی، معرفتی، هنری و مهارتی است.
ملاک‌های طبقه‌بندی و تدوین هر ساحت در مجموعه‌ای تحت عنوانآشنایی مختصر با ساحات16  منتشر شده است. برای هر حکمت­جو32 ساحت که تبیین و عرضه می‌گردد تا با توجه به ویژگی­های فردی خود، در زمان مناسب آن­ها را انتخاب کند.

معرفی اجمالی ساحات شامل: تعریف، اهداف و انتظارات، حوزه‌های کلی و... در قالب متنی تحت عنوان نمایۀ ساحات17منتشر شده است.
هر حکمت‌جو متناسب با نیاز و استعدادهای خود در زمانهای مختلف حکمت‌جویی ساحات مختلف را انتخاب می‌کند و از هر ساحت آن چه به عنوانعلم سودمند18است را فرا می‌گیرد.
تدوین هر یک ازساحات 32 گانه19، همان تهیۀ متون و مطالبی است که حکمت‌جو باید فرابگیرد و در قالب تدوین کتب درسی نمی‌باشد بلکه مطالبی است که در اختیار مدیر ساحت می‌باشد. در زمان و موقعیت مناسب و با توجه به تفاوت‌های فردی حکمت‌جویان در اختیارشان قرار دهد.

نظــــرات
نام
ایمیل
  (نمایش داده نخواهد شد)
متن نظر