شمسه رشد(رشد جمعه ها شماره ۳)
 جمعه ۱۷ تیر ۱۴۰۱
بسم الله الرحمن الرحیم
 
رشد جمعه ها(۳از۱۴)
 
چکیده ای از صحبتهای حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، سال ۹۵ در حرم مطهر رضوی:
 به طور کلی ما تعریف صحیحی از رشد نداریم، هریک از پیشرفت های فکری، ظاهری، شغلی، تحصیلی و مالی را رشد می دانیم اما در تعریف قرآن کریم رشد جامع است نه تک بعدی.
رشد تک بعدی سبب نابودی انسان می شود،وصل به خدای متعال، وصل به اولیای الهی، اخلاص، تدبّر در قرآن کریم، وصل به دانشمندان، وصل به دوست پرهیزگار به انسان رشد می دهد.
 
نوع انتقاد و گله افراد، حساسیت و افتخارات، راه مصرف کردن اموال، آرزوی افراد که تمنای شهرت، مقام، ثروت دارند بیانگر میزان رشد افراد است.
 
 گرایش های افراد بیانگر دلخوشی هایشان است برخی به قدرت، برخی به نژاد، ثروت، زیبایی ظاهری، انتخاب اسامی بی معنی برای فرزند و مطرح شدن های الکی دلخوش هستتند.
 
 قرآن رشدهای منفی را مورد انتقاد قرار می دهد؛ برخی خود را رشید می دانند در حالی که در دنیای خیالی خود رشد کرده اند.
 
 رشد به سن و سال افراد بستگی ندارد، برخی افراد میانسال کار خیر را با مطرح کردن نامشان به عنوان بانی انجام می دهند، از طرفی جوانانی داریم که از ترس مغرور شدن عبادات و کارهای نیک خود را از مردم پنهان می کنند.
 
نمونه های رشد در تاریخ
 حضرت قاسم در 13 سالگی شهادت را همچون عسل شیرین می دانست و حاضر به تن دادن به طاغوت نبود همچنین حسین فهمیده در نوجوانی کاری کرد که امام راحل(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی فرمودند: رهبر من این نوجوانی است که نارنجک به خود می رود و زیرتانک می رود.
 
 قطره برای رشد باید به دریا وصل شود ما برای رشد کردن نیازمند وصل شدن به خدای متعال هستیم، رنگ خدایی پیدا کردن باقی است، امام حسین(ع) رنگ خدایی داشتند که هزاران سال است مجالس عزاداری و یاد ایشان هرسال پر رنگ تر می شود.
 
اخلاص به انسان رشد می دهد، سلمان فارسی به قدری رشد کرد که طبق احادیت سنی و شیعه حضرت محمد(ص) درباره او فرمودند سلمان به ما رسید در مقابل برخی برای رشد خود را به شاه و رؤسای مملکت نزدیک می کنند که همه فانی و از بین رفتنی هستند.
 
۱۷تیر۱۴۰۱
نظــــرات
نام
ایمیل
  (نمایش داده نخواهد شد)
متن نظر